Στη δημοσιότητα έδωσε η Ευρωπαϊκή Ένωση Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων (UEAPME) το Ευρωβαρόμετρο β’ εξαμήνου για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης (για την ελληνική οικονομία, τα στοιχεία προέρχονται από την έρευνα οικονομικού κλίματος για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που διενεργείται από το ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ σε εξαμηνιαία βάση, τα τελευταία πρωτογενή και επεξεργασμένα στοιχεία παρουσιάστηκαν τον περασμένο Σεπτέμβριο). Σύμφωνα με την τελευταία έκδοση της UEAPME, το οικονομικό κλίμα για τις ΜμΕ παρουσιάζει σημαντική βελτίωση, και εμφανίζει τις υψηλότερες τιμές από την περίοδο εκδήλωσης της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής κρίσης (2007). Αυτή η βελτίωση του οικονομικού κλίματος οφείλεται κατά κύριο λόγο στην ανθεκτικότητα της εσωτερικής ζήτησης στην ευρωπαϊκή αγορά, γεγονός που ευνοεί τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες με τη σειρά τους τροφοδοτούν την ανάκαμψη σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο. Οι κυριότερες δείκτες που επιδρούν στη σημαντική βελτίωση του οικονομικού κλίματος είναι οι παραγγελίες και ο κύκλος εργασιών (αυξημένη κατανάλωση). Οι κλάδοι με τον υψηλότερο βαθμό αισιοδοξίας είναι η μεταποίηση και οι κατασκευές, ένδειξη που οφείλεται στη βελτίωση του καταναλωτικού κλίματος.
Από τα στοιχεία του Ευρωβαρόμετρου για τις ΜμΕ προκύπτει ότι παραμένουν οι αδυναμίες σχετικά με τους ρυθμούς αύξησης της απασχόλησης και των επενδύσεων, οι οποίοι παραμένουν ασθενικοί. Επιπλέον, το χάσμα Βορρά – Νότου διατηρείται αναλλοίωτο- ίσως μάλιστα διευρύνεται οριακά, καθώς ο δείκτης οικονομικού κλίματος βρίσκεται στις 82,1 μονάδες για τις χώρες του Βορρά και στις 75,5 μονάδες για τις χώρες του Νότου. Αξιοσημείωτη είναι η αρνητική επίδοση που σημειώνει το μπλοκ των χωρών εκτός Ευρωζώνης και εκείνων που βρίσκονται υπό την επιρροή του «βρετανικού στέμματος», και οι οποίες συγκροτούν τον πυρήνα των υφιστάμενων των συνεπειών χωρών του Brexit (Ηνωμένο Βασίλειο, Ιρλανδία, Δανία), καθώς για αυτές τις ο δείκτης κλίματος ανέρχεται σε 68,2 μονάδες.
Δελτίο Τύπου UEAPME
Ο Δείκτης Κλίματος ΜΜΕ κατακτά προ κρίσης επίπεδα με 80.2 μονάδες
Η σταθερή εσωτερική ζήτηση ενισχύει την ανάκαμψη των ΜΜΕ, συνεχίζεται όμως η επιρροή από τις αβεβαιότητες και τον αρνητικό αντίκτυπο του Brexit.
Στην Τριμερή Κοινωνική Σύνοδο Κορυφής, η Πρόεδρος της UEAPME Ulrike Rabmer-Koller παρουσίασε το πλέον πρόσφατο Βαρόμετρο ΜΜΕ(1) στους επικεφαλής των Ευρωπαϊκών Θεσμών. Οι ΜΜΕ ανέφεραν σημαντικές βελτιώσεις στην επιχειρηματική τους δραστηριότητα σε σύγκριση με το προηγούμενο εξάμηνο. Συνεπεία τούτου, ο Δείκτης Κλίματος ΜΜΕ ανήλθε στις 80,2 μονάδες, το υψηλότερο αποτέλεσμα που έχει καταγραφεί από το ξέσπασμα της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης. Παρ’ όλα αυτά, η ανάκαμψη εξακολουθεί να είναι εύθραυστη και η αβεβαιότητα για το Brexit μειώνει τις προσδοκίες στο ΗΒ και τις χώρες που έχουν στενούς οικονομικούς δεσμούς μαζί του. Η εμπιστοσύνη σε όλες τις περιφέρειες έχει αυξηθεί, εξακολουθεί, όμως, να υφίσταται η διαιρετική τομή βορρά – νότου. Ο κλάδος κατασκευών επωφελείται από τις αυξανόμενες επενδύσεις στην ιδιωτική κατοικία και η μεταποίηση από τη βελτιωμένη εικόνα της κατάστασης σε παγκόσμιο επίπεδο. Και τα δύο είχαν ως αποτέλεσμα θετικότερη εικόνα στον κύκλο εργασιών και την απασχόληση. Ταυτόχρονα, η αβεβαιότητα ως προς τη βιωσιμότητα της ανάκαμψης εξακολουθεί να συγκρατεί τις επενδύσεις.
«Το πλέον πρόσφατο Βαρόμετρό μας για τις ΜΜΕ δείχνει σημαντική βελτίωση στο πρώτο εξάμηνο του 2017 ως προς τις διάφορες πτυχές της επιχειρηματικής δραστηριότητας των ΜΜΕ – όπως είναι ο κύκλος εργασιών, η απασχόληση, και οι επενδύσεις – όπου τα στοιχεία είναι σημαντικά άνω των προσδοκιών που υπήρχαν στις αρχές του έτους», δήλωσε η Πρόεδρος Ulrike Rabmer-Koller κατά την παρουσίαση του 2ου Βαρόμετρου ΜΜΕ για το 2017.
Ως προς το γιατί οι ΜΜΕ υπήρξαν μάρτυρες καλύτερων αποτελεσμάτων από τα αναμενόμενα, η κα Rabmer-Koller παρέπεμψε στη συνδυασμένη θετική επίδραση του σχετικά σταθερού υφέρποντος πληθωρισμού, του μειούμενου ποσοστού ανεργίας και των αυξανόμενων μισθών. «Οι παράγοντες αυτοί συνέβαλαν σε βελτίωση της αγοραστικής δύναμης των Ευρωπαίων καταναλωτών και υποστηρίζουν συνεπώς την εσωτερική ζήτηση στην οποία βασίζονται οι περισσότερες ΜΜΕ».
Τα παραδόξως θετικά αυτά αποτελέσματα είχαν επίσης αντίκτυπο και στις προσδοκίες για το τρέχον εξάμηνο για το οποίο οι ΜΜΕ βλέπουν συνέχιση της ανοδικής τροχιάς. Πράγματι, περισσότερες ΜΜΕ αναφέρουν υψηλότερο κύκλο εργασιών και επίσης αύξηση της απασχόλησης. «Παρ’ όλα αυτά, οι ΜΜΕ εξακολουθούν να είναι αρκετά διστακτικές να επενδύσουν σε επέκταση δραστηριοτήτων, και η αβεβαιότητα για τις επιπτώσεις του Brexit διατηρεί την εμπιστοσύνη των ΜΜΕ στο ΗΒ και τις γειτονικές του χώρες σε χαμηλά επίπεδα», εξήγησε η κα Rabmer-Koller και υποστήριξε ότι «από την οπτική των ΜΜΕ, εξακολουθούμε να μη βλέπουμε μια εύρωστη ανάκαμψη».
Απευθυνόμενη στους επικεφαλής των Ευρωπαϊκών θεσμών στη σημερινή Τριμερή Κοινωνική Σύνοδο Κορυφής, η κα Rabmer-Koller επεσήμανε ότι «Για να διατηρηθεί η τρέχουσα οικονομική ανάκαμψη και να οικοδομηθεί ένα φιλικότερο προς τις ΜΜΕ επιχειρηματικό περιβάλλον, η Ευρώπη πρέπει να συνεχίσει να εστιάζει στην υποκίνηση των ιδιωτικών επενδύσεων, τη μείωση της γραφειοκρατίας και των κανονιστικών φραγμών, και στην ενθάρρυνση της απασχόλησης μέσω μεταρρυθμίσεων στην αγορά εργασίας». Ζήτησε επίσης «Περισσότερες επενδύσεις σε δεξιότητες και υποστήριξη των ΜΜΕ προκειμένου να επωφεληθούν από τον ψηφιακό μετασχηματισμό και την παγκοσμιοποίηση».